Thursday, December 15, 2011

Bahana pendatang asing

KEBANJIRAN pendatang asing yang menyumbang pelbagai masalah sosial dan keselamatan sudah lama menghantui kita hingga sampai ke satu tahap, kita tidak lagi berasa selesa serta selamat walaupun di negara sendiri.


Fokus kini tertumpu kepada aktiviti salah laku dan perlanggaran undang–undang yang semakin menjadi-jadi dilakukan pendatang dari Afrika.


Dua insiden yang berlaku baru-baru ini memperkukuhkan lagi kegusaran yang dimaksudkan. Dalam insiden pertama di Hospital Kuala Lumpur (HKL), polis menembak mati seorang keldai dadah warga Nigeria yang mengamuk dan mengancam keselamatan pekerja hospital dan pesakit.


Ini disusuli dua hari kemudian dengan insiden di sebuah penempatan ‘Mini Afrika’ berhampiran sebuah kolej swasta di Mantin, Negeri Sembilan, dengan kira-kira 200 Awang Hitam secara agresif membantah dan mengepung pihak penguat kuasa kerana tidak berpuas hati tindakan menahan beberapa rakan mereka atas kesalahan tidak memiliki dokumen perjalanan sah dan tinggal lebih masa di Malaysia.Insiden terbabit tidak langsung membayangkan status sebenar dan niat mereka memasuki Malaysia sebagai pelajar. Dasar imigresen yang longgar antara faktor menyumbang berlakunya pelbagai masalah sosial dan keselamatan serta dibawa masuk ‘pelancong’. Situasi seperti ini tidak harus dibiarkan berpanjangan dan apa yang diperlukan segera adalah perencanaan semula.


WMRAMLI Hulu Klang, Selangor


________________________________________________________________

KOMEN KOI..


Bile pk2 balik mmg ada betulnya..di manakah penguatkuasaan imegresen selaku penguatkuasa yang menjaga sempadan Negara? sepatutnya mereka memperketatkan sempadan Negara kita bagi mengelakkan kemasukan pendatanga sing yang ramai dan mendatangkan bahaya kepada Negara..

No comments:

Post a Comment